بیش از دو دهه است که از اینترنت بمنظور اهداف تجاری استفاده می شود. بیش از ۱٫۷ میلیارد نفر مشترک دارد یعنی ۲۵% جمعیت جهان. میزان نفوذ اینترنت در امریکای شمالی ۷۴٫۲% و در اروپا ۵۲% است. چشم ها از مطالب چاپی به اینترنتی خیره شده و ناشران نگرانند چگونه قابلیتهای دریافت پول تبلیغات چاپی به اینترنت منتقل می گردد. تا ۲۰۱۱ بطور متوسط تبلیغات جهانی ۱۴% رشد خواهد کرد و این در حالی است که در ۲۰۰۲ کمتر از ۳% رشد داشت . مخارج تبلیغات اینترنتی تا ۲۰۱۱ بر تبلیغات چاپی در امریکا پیشی می گیرد . تا ۲۰۲۰ تبلیغات چاپی محو خواهد شد . رشد جمعیت جهان از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۹ بالغ بر ۲۵٫۶% می باشد و این در حالی است که تعداد کاربران اینترنتی در فاصله زمانی مذکور ۳۸۰٫۳% رشد داشته است. این موضوع بیانگر این است که روز به روز تمایل مردم برای استفاده از فناوریهای نوین در حال افزایش است و اینترنت بعنوان یک رسانه جامع و فراگیر از جایگاه مطلوبی برخوردار است.

درسال ۱۹۹۴ اولین بنر تبلیغاتی که امروز معمول ترین و مشهورترین مدل تبلیغ در اینترنت است، در پایگاه اینترنتی هات وایر به کار گرفته شد. امروزه روش ها و مدل های مختلفی برای انجام تبلیغات در اینترنت ابداع شده است که عبارتند از : بنر، بنرهای دارای غنای رسانه ای ، تبلیغات مبتنی بر بازی ، پست الکترونیک، حامی گری ، موتورهای جستجو، صفحه های شخصی و وبلاگ ها، باتن ها، پاپ آپ و پاپ آندر ، ویدیوئی ، اسکای اسکریپر ، درون شبکه ای ها ، تبلیغات متحرک ، تایل ها ، ارلگ ها ، فوق اتصال ها، وب سایت، تبلیغات در اتاق های کفتگو و تبلیغات در روزنامه ها و مجلات آن لاین.
ادبیات تحقیق و طراحی مدل مفهومی پارامترهای مؤثر بر اثربخشی تبلیغات اینترنتی

اینترنت مجموعه ای از افراد و منابعی است که شبکه هایی را برای استفاده در هر زمان و مکان توسعه داده اند(هافمن و نواک ، ۱۹۹۶). مطالعات زیادی بر روی این رسانه صورت گرفته و مشخصه هایی نیز برای آن تعریف شده است از جمله این مشخصه ها می توان به قابلیت تعامل، حذف فاصله ها، هزینه راه اندازی پایین، هدفمندی، پوشش جهانی و دسترسی آسان به آن را نام برد(برتون و دیگران، ۱۹۹۶). اینترنت سبب پیشرفت ابزار تعامل و برقراری روابط بهتر با مشتریان بالقوه گشته است(کو، ۲۰۰۵). اصولا مشتریان ابزار تعامل را بر حسب رفتارها و انگیزش های خود بکار می گیرند. مسیر انتشار تبلیغات از یک محیط یک سویه و ایستا به یک محیط دو سویه و پویا تغییر نموده است. سؤال این است که آیا عوامل تاثیر گذار در اثر بخشی تبلیغات نیز تغییر اساسی نموده است؟ تبلیغات اغلب با عناصری روبروست که برای ایجاد ارتباط و تصویر سازی در نشان تجاری همراه است مانند: نشاط، شان و منزلت(رینگالد ، ۱۹۸۹). این عناصر می توانند بصورت دیداری یا شفاهی باشند و یا در غالبی از مفاهیم ضمنی در واژه ها و جملات بکار روند(تونکار و مانچ ، ۲۰۰۱).
شرکت ها باید با توجه به منحنی عمر کالاها و خدمات خود از تاکتیک ها و سبک های تبلیغاتی مناسب در برنامه های تبلیغاتی خود استفاده نمایند(محمدیان، ۱۳۸۶).

پیچیدگی محصول، یک تعیین کننده اساسی رفتار مصرف کننده در پاسخ گویی به تبلیغ است(لارنت و کاپ فر ،۱۹۸۵) یعنی وقتی پیچیدگی یا درگیری محصول بالاست، مشتریان بطور فعالانه ای بیشتر تبلیغ را پردازش می کنند و زمان و تلاش بیشتری را بر روی اطلاعات مربوط به محصول صرف می کنند. در طبقه ای از محصولات با درگیری کم است که تاثیرات تبلیغ می تواند به بیشترین حد خود برسد. با تکرار تبلیغ، حتی تاثیرات نامحسوس اندک، می تواند بین نام های تجاری مختلف تفاوتهای قابل درک بزرگتری ایجاد نماید.

کاربران جزئی اینترنت بیشتر بوسیله سایت های اینترنتی با تعدادی محرک های فریبنده متاثر می شوند. در حالیکه کاربران دائمی اینترنت متمرکز هستند و تمایل دارند عناصر خارجی و پیرامونی سایت های اینترنتی را حذف کرده و به جستجوی هدف خود بپردازند(داهلن،۲۰۰۱).

نشان تجاری با محبوبیت پائین حتی ممکن است در تبلیغات نتواند نظر مصرف کننده را به خود جلب کند و اگر هم موفق به این عمل شود، مصرف کننده اطلاعات آن تبلیغ را بسیار سختر از نشان تجاری مطلوب پردازش می کند(یان زیوسکی و می ویس ). از اینرو مصرف کنندگانی که یک دیدگاه مثبت از نشان تجاری دارند بیشتر روی ادعاهای پیام نشان تجاری تمرکز می کنند، در حالیکه مصرف کنندگانی که یک دیدگاه منفی از یک نشان تجاری دارند بیشتر روی عناصر اجرایی تبلیغات تمرکز می کنند. براین اساس، اینترنت نسبت به رسانه های سنتی دارای محرکه های بیشتری است، بدین مفهوم که قابلیت های ذاتی بیشتری برای بکارگیری عناصر اجرایی دارد.

مدل کسب و کار به یک ایده تجاری و برنامه استراتژیک در مورد نحوه به دست آوردن پول برای یک کسب و کار اشاره دارد. تبلیغ اینترنتی موثر می‌بایست دارای مدل کسب و کار مناسبی باشد که موجب موفقیت آن کسب و کار شود. برای شکل دهی تبلیغ اینترنتی مناسب، تبلیغ دهنده باید بتواند کسب و کار وب سایتی را که قصد دارد انتشار تبلیغش را به او محول کند شناسایی نماید.

تعاملات بکار رفته در اینترنت بخصوص تبلیغات اینترنتی در دو بعد کلی تعامل انسان با انسان(در برگیرنده ارتباطات دو جانبه ای نظیر گفتگوی دو جانبه، تعامل بین فردی، تبادل نقش پاسخگویی و ارتباطات دو طرفه) و انسان باپیام(انتخاب، دستکاری، ردیابی، هدایت، سرعت، اصلاح شکل و محتوا) صورت می پذیرد(کو ، ۲۰۰۵). همچنین بر اساس مطالعه ای که بر روی اثر بخشی تبلیغات SMS ی صورت پذیرفته، پارامترهای مؤثر بر نگرش و قصد خرید مصرف کننده: انگیزش، منبع تبلیغ، جذابیت، پیچیدگی محصول و نگرش آنان به تبلیغ می باشد(دیمیتریس و دیگران، ۲۰۰۷).

بر اساس مطالعه ای که در ارتباط با فاکتورهای مصرف کننده در خرید آن لاین انجام شد(لی نا و دیگران، ۲۰۰۷)، فاکتورهای اجتماعی(جنسیت، سن، درآمد، تحصیلات، فرهنگ)، تجارب اینترنتی(سرعت انتقال وب، تعدد استفاده از اینترنت، راحتی با اینترنت)، عقاید هنجاری(نرم)، قصد خرید، انگیزه خرید، ویژگی های شخصی(خلاقیت)، تجربه آنلاین( احساس، روند)، ادراک روانی( ادراک خطر، ادراک سودمندی، سرعت خرید تحت وب تجربه)، تجربه خرید آنلاین( دفعات خرید آنلاین، سطح رضایت از خریدهای قبلی آنلاین) بعنوان پارامترهای مؤثر در خرید آنلاین معرفی شدند. انگیزه های استفاده از اینترنت براساس مطالعه ای که در سال ۱۹۹۹ بوسیله راجرز انجام گردید، در چهار گروه جستجو، خرید، تفریح و سرگرمی دسته بندی شد.

آقای چان یان یو تلاش کرد فاکتورهای بالقوه مؤثر بر فرآیند پیش توجهی تبلیغات اینترنتی را شناسایی کرده و روابط بین آنها را در فرآیند پیش توجهی و سنجش اثر بخشی تبلیغات آزمون نماید. و متوجه شد که بین درگیری محصول و عملکرد حافظه ضمنی بعنوان نتیجه فرآیند پیش توجهی تبلیغات اینترنتی رابطه بالقوه وجود دارد. برتری پیام در تبلیغات اینترنتی بر اساس مطالعه بلک ول و انگل (۲۰۰۱)خاصیت تحرک، احساس تغییر، رنگ، اندازه، شدت(کثرت)، حیرت(شگفتی)، تمایز و سرگرمی(تفریح) و از نظر استوارت و فارس (۱۹۸۶) به تعداد دفعات نمایش آن بستگی دارد. رجحان پیام اینترنتی همچنین به اندازه بزرگ تر، انیمیشن پویا و متحرک و سرزندگی نیز وابسته است(کویل و تورسون ، ۲۰۰۰). ویژگی دیگر یک پیام لحن آن است. یک پیام مثبت تاکید بر روی منافع بالقوه خرید یا مصرف محصول(برند) دارد و یک پیام منفی یاد آوری می کند منافع بالقوه ای که از عدم انتخاب محصول(برند) از دست می رود، کدامند.

بر اساس مطالعه ای که جانگ هیون (۲۰۰۸) انجام داده، قصد استفاده از وب به کیفیت وب و انگیزاننده ها بستگی دارد. بر اساس یافته های این تحقیق ویژگیهایی نظیر صحت، تعامل، روند و سرعت اطلاعات از فاکتورهای کیفی تاثیر گذار در نشر وتوزیع اطلاعات محصول هستند.