چگونه یک آگهی موفق خلق کنیم ؟

محمود وحدت : انتخاب رسانه پرمخاطب و متناسب با آگهی ؛ یکی از مهمترین الزامات داشتن یک تبلیغات موثر و کارامد است ؛ اما همه آنچه که باید در نظر داشت نیست . خلق یک آگهی هدفمند ؛ فرایندی است که معمولا از نظر دور مانده و به آخرین مرحله کار محول میشود . برخی از مدیران از اهمیت این موضوع غافل شده و تنها شرط لازم برای دریافت بازخورد بالا از آگهیشان را در انتخاب صحیح رسانه می بینند .
افراد معمولا علاقه ای به مطالعه یا تماشای آگهی ها ندارند ؛ مگر اینکه چیزی نظرشان را به خود جلب کند و یا عاملی در آگهی به صورت محرک عمل کند . حال چگونه می توان این محرک ها را ایجاد کرد ؟
۱- عنوانی به یادماندنی انتخاب کنید
با کلمات بازی کنید . جمله ای کوتاه انتخاب کنید که ضمن معرفی محصول یا کارایی آن ؛ ذهن مخاطب را به یاد چیزی آشنا بیاندازد. فقط کافیست که حسی آشنا به او القا شود ؛ اون بقیه آگهی را خواهد خواند !
۲- کوتاه بنویسید ؛ خیلی کوتاه
آگهی را با بروشور اشتباه نگیرید . هدف شما از نشر آگهی ؛ شناساندن محصول به مخاطب است . اگر اینکار را به درستی انجام دهید ؛ با شما تماس میگیرید و می توانید توضیحات کاملتری را در اختیارش قرار دهید . پس از ذکر جزئیات و توضیحات اضافی خودداری کنید و به ذکر چند ویژگی شاخص بپردازید
۳- از دریچه دید مخاطب بنویسید
شما در مقام تولید کننده یا فروشنده محصول هستید . تا زمانی که از جای خود بلند نشوید و خود را جای مخاطب نگذارید ، نمی توانید آگهی مفیدی بنویسید ! محاسن محصول را از منظر نگاه مشتری پیدا کنید و در کوتاه ترین جملات ممکن آنها را پررنگ کنید . به ارزش آفرینی محصول خود برای مخاطب فکر کنید و خیلی مختصر آنها را به وی بفهمانید
۴- صادق باشید
نیازی به تعریف و تمجید نیست . از ذکر مواردی که احتمال می دهید مشتری آنها را باور نکند (حتی اگر صحت داشته باشد ) پرهیز کنید . اجازه بدهید مشتری خود کیفیت کار را از روی توضیحاتتان بسنجد . هرچقدر بیشتر سعی کنید از کیفیت و مرغوبیت کالای خود حرف بزنید ؛ مخاطبین بیشتری را از دست خواهید داد
۵- سادگی را فراموش نکید
افراد حوصله خواندن متن های پیچیده را ندارند . سرراست بنویسید و سعی نکنید مخاطب را به فکر فرو ببرید . آدم های کمی پیدا می شوند که فکرشان را روی آگهی متمرکز کنند .
۶- در انتخاب رنگ ها هوشیار باشید
از انتخاب زمینه های تیره خودداری کنید . رنگ های سفید ؛ خاکستری و آبی کم رنگ کمتر چشم مخاطب را می آزارند و انتخاب های مناسبی به نظر می رسد . مقدار مناسبی فضای خالی در نظر بگیرید و کادر را پر از متن و تصویر نکنید .
۷- در همه جا آگهی یکسان داشته باشید
آگهی خود را در رسانه های مختلف به یک شکل منتشر کنید . اگر مخاطبی آگهی شما را در دو رسانه مختلف (مثلا روزنامه و اینترنت ) ببنید ؛ حس خوبی به شما و کارتان پیدا می کند . تصور اینکه آگهی های رنگارنگ و مختلف مخاطبین بیشتری را جذب می کند اشتباه است .
۸- سایر آگهی را بررسی کنید
آگهی شرکت های همکار را بررسی کنید . ببینید دیگران به چه چیزهای تاکید دارند و چگونه آگهی می نویسند . بدون تقلید و کپی برداری ؛ می توانید از ایده دیگران با قدری خلاقیت به نفع خود بهره ببرید .
+ نوشته شده در چهارشنبه پنجم اردیبهشت ۱۳۸۶ ساعت 10:22 توسط محمود وحدت