بازاریابی مشتری برای رستوران
محمود وحدت : اگر
در محلی با فضای باز به همراه نورپردازی مناسب، رنگآمیزی دیوار با ترکیبی
از قرمز و زرد، طراحی ساده، صندلیهای روکشدار زیبا و احتمالا یک اجاق
گازی روبهرو شدید، بدون شک بدانید که به یکی از شعب پانرا وارد شدید.
یکی
از مزایای پانرا طراحی و ارائه خدمات یکسان و در عین حال یکتا، در تمامی
شعبههایش میباشد. سرو شدن غذا در ظروف غذای اصیل و بر روی صندلیهای چوبی
به جای ظروف و صندلیهای پلاستیکی جذابیت بالایی برای مشتریان پانرا دارد و
وی را از سایر رقیبان متمایز میکند.
امروزه پانرا مشتریان قدیمی و
مشتریان رهگذر جدید را همگی با هم پذیراست. پانرا از جمله رستورانهای
زنجیرهای است که به سرعت در سراسر آمریکا در حال توسعه است. با آغاز رکود
اقتصادی در آمریکا، در حالی که بیشتر کارخانهها رو به ورشکستگی بودند،
مدیریت این رستوران شروع به سرمایهگذاری روی خط تولید خود كرد و شعب خود
را گسترش داد و از قضا استراتژی وی در آن شرایط به خوبی پاسخ داد
بهطوریکه سود خود را از ۶۴۰ میلیون دلار به 4/1 میلیارد رساند.
به
گفته Lawrence Hrebiniak، استاد مدیریت Wharton، رمز موفقیت پانرا متفاوت
بودن آن در سرو غذاهای سالم، خوشمزه و مقرون به صرفه میباشد. در دورهای
که بيش از نيمي از نوجوانان و جوانان آمریکا از مشکل اضافه وزن رنج میبرند
و توجه بیشتری به غذاهای مصرفی خود میکنند، پانرا غذاهایی جایگزین برگرها
و ساندویچهای سرخکردنی پیشنهاد میدهد و مشتریان را به فضای گرم خود فرا
میخواند. به گفته Hrebiniak هماکنون پانرا نماد میزبانی گرم است و در
این دوران که زندگی کاملا خشن و بیروح شده است، مشتریان از قرار گرفتن در
چنین مکانهایی در کنار دوستان خود لذت میبرند.
نکته مهم این است که با
پیشرفت روزافزون، شرکت نیز با مسائل جدیدی روبهرو میشود. در این شرایط
مدیریت پانرا میبایست کاملا در ارتباط با بازار باشد و بداند که شرایط و
نیازهای مشتریان تغییر میکند و متناسب با آن تحولاتی را در کار خود ایجاد
کند. از طرف دیگر، بايد مراقب شرکتهای رقیب بود و طوری عمل كرد که مشتری
همواره احساس کند بهترین خدمات به وی ارائه میشود. به گفته Hrebiniak این
دشوارترین وظیفه مدیریت شرکت است.
سوخت سلفسرویس برای بدن انسان













قیمت
3. توزیع 4. ترفیع فروش. در این طبقه بندی، بازاریابی مستقیم(Direct
Marketing) در کنار اموری مثل تبلیغات، یکی از روشهای پیشبرد فروش برای
محصولات و خدمات است. بازاریابی مستقیم هم خود روشهای گوناگونی دارد. یکی
از این روشها استفاده از توانمندیهای ارتباطی انسانی است. بنابراین، چه کسی
بازاریابی مستقیم را انجام می دهد؟ بازاریاب. در همینجا توجه و بررسی دو
مفهوم دیگر نیز لازم و ضروری است: 














این وبلاگ به مدیریت محمود وحدت به شما کمک خواهند کرد تا کسبوکار خود را توسعه داده و درآمد خود را افزایش دهید.